Tuesday, November 17, 2009

On The Train, Nov 13, 2009

From PJ I took a taxi back to KL Sentral and from there I boarded a train to Sg Buloh and I thought I would be getting down at KL Station. I was a smashed tuna and my face was flat on the glass at the wrong part of the door. The door to disembark at KL Station from KL Sentral was on the right side I was on the left. Not wanting to bother myself I just carried on to Bank Negara where I disembarked amidst a chaotic Friday evening crowds. I walked over to the other side and waited for my train. The new system by KTMB seems to be working as the platform was almost empty. At least two short run trains passed in 15 minutes interval. Patiently I waited for my Seremban train that came on time few minutes later. When I was at KL Sentral before it was the usual scene of chaos but when I arrived there afterwards it was a 9pm scene of calm and orderly

Aku ratib mengikut nada
DIiringi bunga-bunga yang mengasyikan
Suara-suara masih berupaya
Gembira
Mengharap hujung minggu yang menlenyap kelesuan

Ratib ku masih segar
Kasut selipar berjenis bewarna
Berbagai bangsa berbagai bahasa
1 Malaysia?
Mungkin kesempurnaan sementara
Yang asyik tapi bertanda tanya

Semalam aku mengharap
Hari ini terjawab
Kekal ku harap
Tiada siapa walaupun KTMB boleh menjawab
Soalan cepumas tetapi jawapan tak berhemah

Ratib ku makin rancak
Mengikut rentak
Tetapi hatiku lesu
Selesu selesuan.
Malas ku memberontak
Mata meledak
Perut ku berkocak

Ratib ku
Melalaikan rindu
Mengumpan kuyu
Ya Allah aku di atas keretapi kenapa aku merapu

Friday, November 13, 2009

Melekat di KL Sentral, Nov 12, 2009

Aku tiba lebih awal di KL Sentral dari pejabat ku di PJ. Tetapi awal tidak bermakna aku mampu menaiki keretapi ku dan balik ke rumah lebih awal dari biasa. Aku bagaikan rusa masuk kampong terpingga-pingga memikirkan apa harus ku lakukan. Melalui kaca-kaca yang menjadi diding di sekeliling aku lihat hari makin gelap bukan di sebabkan kegelapan malam tetapi langit yang berat mahu mencurahkan air yang ditakung. Keputusan untuk aku sudah dibuat kerena sia-sia sahaja jika aku turun menunggu keretapi yang pasti akan menjadi tin ikan sardin. Aku terus belegar mencari tempat yang sesuai untuk melepak. Pilihan pertama aku adalah SwissGarden yang menjual scone kegemaran ku dan juga mempunyai pancaran wifi yang agak kuat dan stabil. Malangnya apabila tiba di kaunter scone tidak kelihatan di rak-rak jualan. Aku dapati juga sistem jaringan internet di KL Sentral seperti di pagi hari yang tidak berfungsi kecuali jaringan wifi MRCB. Aku terus naik ke tingkat dua dengan tujuan ke Dunkin Donat tetapi setelah aku melepasi tangga mengubah haluan ku ke Medan Selera di tingkat 3. Satu keputusan yang kurang tepat kerana di situ tidak terdapat sumber elektrik yang boleh digunakan. Aku terus turun semula ke tingkat 2 dan mengambil keputusan untuk berlabuh di KFC.

Dengan secawan kopi berserta gentang goreng aku terus mengeluarkan komputer riba ku. Di meja kiri dan kanan juga terdapat dua manusia seperti aku yang sudah ketagih, tekun melayari alam maya. Oleh kerena cuaca di luar agak muram ramai yang mengunjungi tempat makanan segera seperti KFC untuk menunggu. Aku perhatikan riak-riak manusia di sekeliling ku dan memutuskan bahawa KFC bukan lagi Restoran tetapi tempat kekasih bercumbu, kawan bertemu dan berbual, ruang mesyuarat dan ruang melayari internet. Ketagihan ku akhirnya diselamatkan oleh kedatangan waktu maghrib.

KTMB terus menguji kesabaran ku yang makin menipis setiap hari. Kononnya keretapi rosak. Kami tidak lagi ikan sardin tetapi menjadi tuna hancur untuk dimakan dengan roti. Mungkin dosa kami semasa kecil tidak memberi peluang untuk orang lain menaiki upeh pinang yang ditarik laju. Ataupun menyorok upeh supaya tidak ada orang lain yang boleh menggunakannya. Apa jua dosa kami KTMB tidak wajar terus menghukum. Tren terhenti di stesen Seputeh dan kemudain pemandu tren merayau melalui pembesar suara ’Sayang tolong tutup pindu nombor dua di gerabak nombor dua sayang’. Terus muka-muka lesu dan menyampah di dalam gerabak gelak ketawa riang. Seketika tiada bunyi pindu ditutup dan sekali lagi pemandu tren bersuara dengan nada agak keras tapi bersahaja ’Kalau pindu tak tutup kita tak boleh jalan la’. Kemudain baru pindu tersebut berjaya ditutup dan sekali lagi dengan nada keras dan bersahaja ’ Haa macam tu laaaa’ Terus kedengaran .gelak riang yang lebih kuat di dalam gerabak. Setidak-tidaknya pemandu tersebut telah berjaya mengubah fisiologi ku. Mungkin lebih ramai pemandu tren komuter berperangai sedemikian rupa untuk menceriakan keadaan yang sudah lama muram.

On The Train (Non Verbal Knowledge Sharing), Nov 9, 2009

While sitting in the office watching the rain out of my windows I realized something that has been my second nature. I started to do a quick research on the subject and discovered that there is actually quite a body of research on the subject. It is as much as part of conversation as well as knowledge sharing. The first being on of the methods or process and the later the discipline itself. The non-verbal knowledge sharing that I have in mind is even more complex as it does not include the use of any tool or technology. It is more of a gesture and one’s conducts as a person. Through out my existence due to the environment that I grew up I became very good at this. The only problem for me is that not many people realized or understood my intentions despite most of them are good ones. For example I would expect my children to learn and receive the knowledge that I am imparting by merely looking at what I am doing or not doing. Making it more difficult most of my behaviors are not obvious and I do not care to explain carefully as, again, I expected or assumed them to understand me. Well after being close to me for 20 years they should be. Although I have my point it is still difficult for them. The worst I have my ego in the equation. Looking at academically it is still a form of knowledge sharing methodology albeit a complex one. In my case I could slowly see the result and it took us almost 20 years. Sometimes it is just an intrinsic understanding of my intention that wins the day. The easiest way out though is just to take everything at face value without giving certain actions or behaviors much thought. Serve me right for getting people angry at me because they could not decipher my non-verbal knowledge transfer. Still, I believe it is a necessary part of life especially in educating my children.

In any organization I believe this non verbal knowledge sharing and transfer also a reality that needed to be understood and leveraged. Asian culture dictates for us to do less talking and more about doing and following.

Friday, November 6, 2009

Di Perut Gerabak Keretapi, Nov 5, 2009

Lamunan ku tidak begitu menjadi pada hari ini. Sebaik sahaja aku tiba di tempat menunggu kegemaranku aku terus membuka komputer rba ku untuk cuba berkarya. Seperti selalu aku mula mengelamun untuk cetusan ide tetapi malangnya hari ni, walaupun dengan galakan keadaan di sekeliling yang agak sunyi, aku gagal. Selalunya lamunan yang baik terus membuahkan hasil. Tidak hari ini. Mungkin di sebabkan pemikiranku yang masih berkecamuk oleh permasalahan kerja yang harus ku tangani. Malahan minggu ku yang meletihkan dijangka sambung menyambung membawa ke hujung minggu dan ke hujung tahun.

Sekali sekala pandangan ku lontarkan ke kanan cuba melihat keretapi yang tidak sampai-sampai. Perumpamaan seperti menanti buah yang tidak gugur cukup wajar diubah kepada seperti menanti kepala keretapi yang tak muncul-muncul tiba. Lambat atau cepat sudah tidak ku perdulikan. Aku tetap dengan hal sendiri. Munculnya setengah jam kemudian tidak mebawa perubahan kepada kebanyakan pemumpang. Muka-muka lesu terus memenuhi ruang yang ada sehingga ke stesen KL Sentral. Muka-muka lesu ini juga terus malap di sepanjang perjalanan ku. Malahan kepala si gadis di sebelah ku longlai hampir mencecah di bahu. Bangla di depan ku terlopong seolah mendongak menanti lalat dan angau. Ingin ku tolak takut terus tersungkur ke bawah. Hendak ku biarkan aku sungguh tidak selesa.dan segan di perhati ramai. Sungguh, ampun, benar sedikit pun tidak ku sukai.

Ooiii! Bond bangun la! Ko cerita apa ni? Sejak bila ko jadi Mat Jiwang-jiwang ni? Nak muntah aku baca tau?

Terpulanglah nak kata apapun kata la tetapi itulah cerita sebenarnya yang berlaku pada diri ku hari ini.

Eh! korang jangan lupa malam ni malam Jumaat. Baca yasin, ngaji dan sembahyang tahajud. Anak-anak pun ramai nak periksa ni tolong doakan.

On The Train, Nov 4, 2009

The school of the bridge collapse incident in Kampar was reported to make a statement saying based on the forms signed by the parents that they were not responsible. Naturally the parents think otherwise and, if not the whole Malaysia at list the majority, think so to. The story from the parent side could be very obvious but what about the school and the organizer? Are they the right party to shoulder the blame or to be blamed? I had learnt recently that our brain is designed to be positive but somehow habitually we are always negative. A lot will argue though how one can be positive in facing such tragedy? Tough no doubt. One thing we have to recognize is that we are dealing with what any schools suppose to achieve. Education – educating all of us to behave the right way and be responsible. Greed most of the time override every thing. The thing that I am very sure of is that we are still looking at things using the old lenses. Our visions are blurred to the extent that we do not know what’s in front of us really.

Wednesday, November 4, 2009

On The Train, Nov 2, 2009

Two more months to go and it would be 2010. As much cliché as it can be it has been a high speed chase for me that left me wondering aloud today where had the year gone and what have I done? Nevertheless it is going to be another two months of high speed finish for me.

It is raining almost daily now dampening the spirit a little bit. My colleague mentioned to me that KTMB was going to start a short run at the interval of 15 minutes between Sg Buloh and Kajang as well as KL Sentral and Shah Alam. Just yesterday I shared my thoughts with my wife suggesting to nobody in particular that KTMB should start a short run between Serdang and KL Sentral as I could see a lot of potential there. With the new information from my colleague I obviously had to ask the question using what? There aren’t any additional carriages being brought in. How do we expect KTMB to service this new proposed run? All of us know that isn’t enough carriages is the reason of the bad service in the first place.

The plan for KL Sentral – Padang Besar – KL Sentral -JB – Tumpat – KL Sentral in four days is still on and doable. Anybody interested to join me?

Monday, November 2, 2009

On The Train, Oct 29, 2009

KTMB was at its nuisance best yet again today. I was trying my best to be early today and was confident of catching the 2000 train only to be disappointed by the same announcement that is a permanent fixture for any KTMB stations. Although I was already occupied my laptop today I could not stop myself from exclaiming loud enough for everyone on the platform to hear me. Hearing me my office colleague sitting two benches away laughed with me aloud. We were told our train was at Kuang Station which translated to mean at least 45 minutes extra waiting time. I spent my entire waiting time editing my recent cycling photos. Obviously I was not in the mood to be a poet and if I had it would be one hell of a nasty poem.