Thursday, October 22, 2009

On The Train (Bahasa Melayu), Oct 20, 2009

One of my colleagues in the office made this conviction in his blog.

‘Pengendali blog ini beriltizam untuk bersama-sama memartabatkan semula bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia’

http://mybabah.blogspot.com/

Satu usaha yang murini yang patut dicontohi. Mungkin di hari-hari yang akan datang say juga akan memartabatkan bahasa Melayu di dalam penulisan saya. Jika kita halusi bahasa Melayu itu amat indah bila dituturi terutama sekali di dalam majlis-majlis istiadat. Malahan did lam majlis pertunanan dan perkahwinan bahas Melayu jika digunakan dengan rangkap-rangkap patun yang indah membuatnya lagi mengasyikkan. Sahabat saya ini beriltizam ke arah pengunaan bahasa Melayu yang betul. Sebenarnya senagai seornag Melayu, seperti saya, kita telah beranggapan penggunaan bahasa Melayu kita samada di dalam penulisan maupun pertuturan telah mantap tampa silap sebenarnya hanya satu dongengan. Malah tulisan saya yang seperenggan ini jika ia diteliti mempunyai kesalahan-kesalahan. Sama-samalah kita mempelajari dan membaiki bahasa Melayu kita.

Kenapa saya akan terus juga menulis menggunakan bahasa Inggeris? Kerana pembaca saya> Saya akan cuba selang selikan pemulisan saya.

1 comment:

fiha86 said...

niat yg sungguh murni...
siapa lg yg nak naikkn bahasa melayu selain org melayu itu sendiri....
teruskn perjuangan yg tiada penghujungnya... (0_o)

THE NEW BOOKSTORE IN TOWN The first Tsutaya Books, like Kinokuniya (Kino), is another Japanese bookstore I admire. It is Japan’s largest boo...